Gebouwenloop ABN AMRO verbindt collega’s uit het hele land

Giorgio Tsie was in 2011 werkzaam als Management Consultant bij ABN AMRO. In dat jaar nam hij als hardloper deel aan de Alpe d’huZes. Tijdens zijn voorbereiding in 2010 ontstond het idee om ook zelf een sportieve inzamelingsactie te organiseren, voor collega’s. Het zou een gebouwenloop worden. Hij  vond al snel een aantal collega’s bereid om hem te helpen en er werd een projectteam gevormd. Vervolgens is hij langs verschillende afdelingen gegaan, inclusief de Raad van Bestuur, om medewerking te krijgen voor zijn mooie idee. En dat is gelukt. In 2011 vond de eerste Gebouwenloop plaats op het hoofdkantoor van ABN AMRO aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam. Het bleek een groot succes. De gebouwenloop is inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend evenement waar collega’s uit het hele land aan deelnemen.

 

Keuze voor Stichting Kinderdroomwens

Rutger Vos, werkzaam als Business Developer bij de bank, was dit jaar samen met Michiel Scholten (Product Owner), Louis Schrijvers (Content Manager) en Giorgio actief als organisator en eerste aanspreekpunt voor deze zevende editie van de Gebouwenloop. “Er hebben maar liefst 147 collega’s meegedaan, we hebben nog nooit zoveel deelnemers gehad.  Zij hebben met elkaar €8.500,- euro opgehaald voor Stichting Kinderdroomwens en de ABN AMRO Foundation heeft dit aangevuld tot 12.000 euro”.  Eén van de doelstellingen van de bank is om meer verbinding te zoeken met goede doelen. De Gebouwenloop draagt daar actief aan bij. Giorgio vult aan: ” We kiezen altijd voor een goed doel dat kinderen ondersteunt, want die doelen spreken het meeste aan. En dat helpt om deelnemers te werven. Verder werken we graag met kleinere stichtingen omdat zij concreet kunnen maken wat ze doen met de inkomsten. Inmiddels is er gelopen voor onder andere de volgende goede doelen: Stichting Jarige Job, Stichting Opkikker, Only Friends, Support for India en Het Vergeten Kind. Stichting Kinderdroomwens sluit goed aan bij ons evenement. Ze gebruiken de sponsorinkomsten om ondersteunende activiteiten voor hun doelgroep te organiseren”.

 

Verbinding

Het thema verbinding speelt een grote rol in de organisatiecultuur van ABN AMRO. Zo wordt er intensief gewerkt aan samenwerking onder het motto ‘I am Team’. Want een betere wij is een betere ik en samen zijn we beter. Rutger vertelt: “De Gebouwenloop ondersteunt dit proces van verbinding door iedereen die actief is bij ABN AMRO toe te laten. Dus ook externen kunnen meedoen. Het team van IBM heeft dit jaar zelfs gewonnen. Dit jaar waren er 9 individuele deelnemers en de andere lopers maakten allemaal deel uit van een team waarmee ze in estafettevorm liepen”. Giorgio heeft inmiddels een nieuwe werkgever gevonden, Transavia, en ook daar gaat hij door. Hij organiseert met collega’s een gebouwenloop voor de PeterPan Vakantieclub van Transavia, een organisatie  die vakanties organiseert voor jongeren tussen de 13 en 20 jaar oud die door ziekte of moeilijke omstandigheden niet ‘gewoon’ op vakantie kunnen. En onlangs ontving hij een verzoek van Aegon om met hen in gesprek te gaan over de organisatie van een gebouwenloop.  Het thema verbinding wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Verbinding met elkaar, met klanten, leveranciers én met de wereld om hen heen.

 

Tips en trics van de profs

Giorgio en Rutger hebben inmiddels uitgebreide ervaring met de organisatie van een gebouwenloop. We hebben ze gevraagd naar  hun belangrijkste adviezen om ook anderen op weg te helpen.

  1. Zoek verbinding met het goede doel en bespreek de promotiemogelijkheden op de werkvloer. Promotie van het goede doel stimuleert deelname aan het evenement.
  2. Je moet het niet alleen willen doen, ga op zoek naar medestanders. Het is belangrijk dat het evenement draagkracht in de organisatie krijgt.
  3. Het is vrijwilligerswerk van mensen die graag iets voor een ander doen. Hun passie en enthousiasme is essentieel om het project te laten slagen.
  4. Het is een sportief evenement, maar het belangrijkste is dat mensen er plezier in beleven. Laat het competitieve karakter dus niet overheersen en houd het laagdrempelig.
  5. Betrek zoveel mogelijk collega’s door effectieve communicatie. Betrek hier eventueel de afdeling interne communicatie bij.
  6. De Tikkie app vergemakkelijkt het administratieve proces. We hebben de app dit jaar voor het eerst gebruikt en dat bleek een groot succes.
  7. Denk goed na over het parcours en stem dit af met betrokkenen. Niet iedereen doet mee en collega’s die naar huis willen moeten dit ongehinderd kunnen doen. Communiceer zo duidelijk mogelijk om de verwachtingen goed te managen.
  8. Blijf evalueren en wees kritisch. Kijk of je kan vernieuwen, of je het evenement nog leuker maken. Zo blijven mensen enthousiast en gemotiveerd om mee te doen.